پی آر پی

یکی از پروسه های زیبایی که امروزه از آن به منظور بهبود برخی عوامل همچون ریزش مو و شادابی پوست استفاده می شود ، پی آر پی نام دارد. این پروسه زیبایی و درمانی با استفاده از خون زیبا جویان انجام شده ، که به تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده می پردازد. برای آشنایی بیشتر با این روش بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید ، تا هر آنچه را که نمی دانید با این پروسه به دست آورید و به مرکز زیبایی و لاغری آندرومدا در تهران مراجعه کنید.

پی آر پی - مرکز زیبایی و لاغری آندرومدا در تهران

از پی آر پی چه می دانید ؟

تکنیک prp به معنای تزریق پلاسما غنی از پلاکت در نواحی آسیب دیده و تحت درمان می باشد. در واقع پلاکت ها یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده خون به شمار می رود ، که می تواند تاثیر فوق العاده ای در رشد سلولی در نواحی مختلفی از بدن داشته باشد. در پی این روش بعد از گرفتن مقداری از خون فرد ، پلاسما های موجود در خون جدا شده و طی یک فرایند بخصوصی غنی سازی می شود و در انتها ماده prp جهت تزریق آماده می شود. از جمله مهم ترین ویژگی این پروسه تولید سلول های جدید و رشد آن ها در نواحی آسیب دیده بوده ، که می تواند موجب سریع تر شدن روند بهبودی زخم ها شود.

مراحل تولید و تزریق prp

 هنگامی که شما عزیزان برای بهرمند شدن از این پروسه به پزشک مراجعه می کنید ، در ابتدا مقدار مشخصی از خون ( حدود 10 الی 20 میلی لیتر ) از بازوی شما گرفته می شود. سپس نمونه خون شما درون سانتریفیوژ قرار گرفته که خون و پلاکت را به طور کامل از یکدیگر جدا می کند. در نهایت محلول به دست آمده غنی از پلاکت های خون بوده ، که برای آغاز روند درمانی شما به کار گرفته می شود. پس از آماده شدن پی آر پی در محل مورد نظر شما تزریق می شود.

پی آر پی و کاربرد های خارق العاده آن

کاشت مو

یکی از شایع ترین کاربرد های این پروسه برای افرادی است ، که به تازگی پروسه زیبایی کاشت مو را انجام داده اند. در واقع پزشک بعد از انجام این فرآیند ، از پی آر پی استفاده خواهد کرد ، تا زخم ها در نواحی از سر در زمان کمتری بهبود پیدا کنند. در واقع با استفاده از این تکنیک گرافت ها در محل قرار گیری خود با سرعت بیشتری انجام می شوند ، که به دنبال آن از بروز اسکار پیشگیری خواهد شد. از دیگر مزایای فوق العاده همراه با کاشت مو و تزریق prp می توان به تسریع رشد مو تازه کاشته شده نیز اشاره کرد.

تقویت مو

اگر موهای اسیب دیده دارید و ریزش مو های شما بسیار شدید است ، قطعا prp می تواند در تقویت مو شما تاثیر گذار باشد. از این روش می توان برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده کرد و همچنین بسیاری از آقایان که به طاسی مبتلا هستند می توانند با این تکنیک تحت درمان قرار گیرند.

کاهش التهابات پوستی

جالب است بدانید که prp  می تواند همانند یک دارو ضد التهابی و نرم کننده عمل کند ، که در نتیجه هر گونه التهاب به وجود آمده در هر نقطه از بدن بهبود پیدا خواهد کرد.

جوانسازی پوست

جوانسازی پوست همان هدفی است که بسیاری از بانوان و آقایان به دنبال آن می باشند. در نتیجه پی آر پی می تواند برای دست یابی آن ها به نتیجه ای عالی موثر باشد. در مواقعی که پوست صورت شما دارای جوش ، جای زخم و چین و چروک بسیار زیاد است این روش می تواند آن ها را از بین ببرد ، در واقع با تحریک و رشد سلولی می تواند کاربرد فوق العاده ای برای درمان اسیب های پوستی و جوانسازی داشته باشد.

ترمیم بافت ها

درمان و تاثیرات بی نظیر prp در بهبود و تقویت مو و جوانسازی پوست از جمله شایع ترین ویژگی های این پروسه است اما ، لازم به ذکر است که این پروسه در افرادی همچون ورزشکاران که در نواحی همچون تاندون ها دچار مشکل می شوند اشاره کرد. برای مثال اغلب آرنج تنیس بازان یا زانو دوندگان دچار مشکلات این چنینی می شود ، که با تزریق پی آر پی می توان در درمان بافت ها و تاندون اسیب دیده استفاده کرد.

کدام دسته از افراد کاندیدای مناسبی برای تزریق prp نمی باشند ؟

با وجود ویژگی ها و کاربرد های فوق العاده تزریق پی آر پی ، بسیاری از افراد کاندیدای مناسبی برای این تکنیک نخواهند بود.  برای مثال اگر شما زیبا جویان جزو دسته های زیر باشید ، بهتر است از انجام این تکنیک خودداری کنید.

  • افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای همانند سرطان ، به خصوص سرطان پستان
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن همانند دیابت
  • اشخاص مبتلا به سندروم نقص عملکرد پلاکتی و دارای نقص ایمنی
  • افراد با نا پایداری همودینامیکالی
  • مصرف کنندگان دارو های ضد انعقاد خون

آیا prp عوارضی را به همراه دارد ؟

قطعا برای شما نیز سوال پیش خواهد آمد که با توجه به آن که این پروسه با استفاده از خون خود افراد انجام می شود عوارضی را به همراه دارد یا خیر ؟ در ابتدا باید بدانید که این روش در کنار دیگر روش های موجود عوارض بسیار کمتری را با خود به همراه دارد. در واقع همانطور که اشاره شد با توجه به ان که این روش با خون خود بیماران انجام می شود احتمال بروز علائم آلرژیک در آن بسیار کم می باشد.

اما باید بدانید که تزریق پی ار پی همانند دیگر روش های موجود دارای عوارض جانبی می باشد ، برای مثال ممکن است شما زیبا جویان با خونریزی و کبودی ، قرمزی و غیره در محل تزریق رو به رو شوید ، که تمامی این موارد بسیار شایع و طبیعی می باشد ، که با گذشت یک بازه زمانی مشخص و رعایت برخی موارد بهبود پیدا خواهد کرد. اما در صورتی که برای انجام این پروسه به پزشک حاذق و ماهر مراجعه نکنید ، ممکن است با موارد زیر مواجه شوید.

  1. تورم
  2. کبودی
  3. احساس درد
  4. آسیب های عصبی
  5. آسیب های بافتی
  6. کبودی های عمیق و غیر معمولی

آیا می توان از پی آر پی همراه با دیگر روش های درمانی استفاده کرد؟

میکرونیدلینگ : در زمان انجام تکنیک جوانسازی میکرونیدلینگ میلیون ها کانال ریز در سطح پوست ایجاد می شود که جهت پخش دارو از مزوتراپی استفاده می شود ، اما امروزه بکارگیری از این روش نتایج بهتر و درخشان تری را با انجام این پروسه جوانسازی به همراه خواهد داشت.

لیفت با نخ : اگر بعد از اتمام تکنیک لیفت با نخ به خصوص در یک ماهه اول ، تزریق پی ار پی در محل نخ ها انجام شود ، به سرعت کلاژن سازی و افزایش حجم کلاژن ها نیز افزوده خواهد شد.

سابسیژن : به هنگام انجام این تکنیک ، بافت تخریب شده ، با ترکیب پی آر پی و سابسیژن نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. در واقع این تکنیک به ساخت سریع تر و بیشتر سلول ها کمک می کند و سبب تحریک ساخت عروق ریز و ماندگاری بیشتر بافت ظریف تشکیل شده می شود.

مراقبت های بعد از پی آر پی

  • بعد از تزریق به مقدار کافی استراحت کنید.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید و به مقدار کافی آب بنوشید.
  • تا دو هفته بعد از تزریق از مصرف از دارو های ضد التهابی خودداری کنید.

تاثیر گذاری پروسه پی آر پی چگونه است ؟

با استفاده از این روش درمانی ، تمامی سلول های آسیب دیده در پلاسمای غلیظ شده ، فاکتور های رشد بی شماری را جذب کرده تا فرایند ترمیم استخوان و بافت نرم را تقویت کند. همچنین با تکثیر سلول های بنیادی و فیبروپلاست ها می تواند در بازسازی و تقویت بافت های آسیب دیده موثر باشد و سبب جوانسازی و از بین رفتن فاکتور های پیری در پوست شود.

چه زمانی می توان نتیجه تزریق پی آر پی را مشاهده کرد ؟

نتیجه بکارگیری از این روش درمانی و زیبایی به میزان اسیب موجود در قسمت های مختلف بدن بستگی دارد. اما به طور میانگین نتیجه نهایی ان بعد از 5 تا 6 هفته پس از تزریق به مرور مشخص خواهد شد.

آیا زیبا جویان بعد از تزریق می توانند محل مورد نظر را شست و شو دهند ؟

یکی از موارد حائز اهمیت در مراقبت های بعد از پی آر پی شست و شوی محل تزریق نیز می باشد. بنابراین توصیه می شود حدودا 7 الی 8 ساعت بعد از بکارگیری این پروسه زیبایی و جوانسازی پوست ، از شستن محل تزریق خودداری کنید. پس از گذشت این بازه زمانی با استفاده از یک شوینده ملایم و بدون وارد کردن هیچ گونه فشاری آن را بشویید.  لازم به ذکر بوده که در مواقع شست و شو هرگز از محصولاتی که سبب لایه برداری پوست می شود استفاده نکنید. با وجود مواد شیمیایی مضر موجود در این محصولات ، می توانند سبب بروز عوارضی در ناحیه مورد نظر نیز شود و همچنین به علت حساسیت بالای پوست پس از تزریق ممکن مشکلات پوستی برای زیبا جویان به وجود آورد.

  • حدود سه الی چهار روز بعد از عمل از دارو های رقیق کننده خون استفاده نکنید.
  • از کمپرس های سرد و گرم در این تکنیک درمانی بکار نگیرید.
  • از قرار گرفتن در محل هایی همچون استخر ، سونا و حمام در روز های ابتدایی خودداری کنید.
  • در یک هفته ابتدایی مصرف نوشیدنی های حاوی الکل ، کافئین و مصرف سیگار را کنار بگذارید.
  • شما زیبا جویان می توانید با گذشت سه الی چهار روز از گذشت تزریق پی آر پی در مدت زمان های کوتاه از کمپرس های سرد بکار گیرید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها